Comisia Europeana a deschis doua investigatii aprofundate, in temeiul normelor UE privind ajutoarele de stat, cu privire la o schema de sprijin pentru investitii in aeroporturile regionale din Romania si pentru a stabili daca anumite rabaturi si reduceri acordate de catre aeroportul din Timisoara unor companii aeriene denatureaza concurenta.

Comisia isi exprima ingrijorarea, in mod special, cu privire la faptul ca acordurile incheiate intre aeroportul din Timisoara si Wizz Air ar putea conferi acestei companii aeriene un avantaj economic inechitabil fata de concurentii sai.

Separat, Comisia a aprobat ajutoare pentru investitii, in cea mai mare parte pentru imbunatatirea accesului la un aeroport din Tara Galilor si pentru promovarea, in regiunea italiana Friuli-Venezia Giulia, a utilizarii transportului feroviar si a transportului cu autobuzul catre si dinspre aeroport, convenind asupra faptului ca ambele subventii au fost justificate si limitate in ceea ce priveste valoarea lor, potrivit reprezentantei CE la Bucuresti.

Vicepresedintele Comisiei care raspunde de politica in materie de concurenta, dl Joaquín Almunia, a declarat: „Comisia are datoria de a efectua investigatii atunci cand considera ca este posibil ca autoritatile publice sa acorde subventii care denatureaza concurenta. Normele permit subventii destinate compensarii serviciilor de interes economic general si, in anumite conditii, imbunatatirii infrastructurii de acces sau sprijinirii crearii de rute noi pe aeroporturile regionale. Acestea nu permit acordarea de subventii destinate sa acopere, pe o baza continua, pierderile din exploatare.”
 
Aeroporturi regionale din Romania

In ceea ce priveste schema de sprijin pentru investitii in aeroporturile regionale din Romania, Comisia are indoieli cu privire la faptul ca finantarea publica indeplineste un obiectiv de interes general clar definit, avand in vedere aparenta supraoferta de servicii aeroportuare din Romania. In plus, Comisia trebuie sa evalueze daca infrastructura modernizata este necesara si proportionala, avandu-se in vedere, in special, activitatea limitata a aeroporturilor. Investigatia initiala indica faptul ca aeroporturile regionale din Romania inregistreaza, in general, pierderi si ca pierderile lor din exploatare sunt acoperite anual de catre stat. Normele UE permit acordarea de ajutoare pentru infiintarea de rute noi pe aeroporturile regionale sau pentru finantarea unor servicii de interes economic general. Acestea nu permit acoperirea, pe o baza continua, a pierderilor din exploatare.
 
 Aeroportul din Timisoara

In ceea ce priveste aeroportul din Timisoara, Comisia trebuie, de asemenea, sa verifice daca subventiile anuale acordate aeroportului servesc doar la reducerea cheltuielilor curente ale operatorului aeroportuar. In absenta unui obiectiv de interes economic general, acest fapt ar fi incompatibil cu normele UE, intrucat ar oferi beneficiarului un avantaj inechitabil fata de concurentii sai, care trebuie sa functioneze fara ajutor.

De asemenea, Comisia va investiga in continuare relatiile contractuale dintre aeroportul din Timisoara si Wizz Air, si anume un contract de marketing incheiat in 2008 si neplata unor taxe de aeroport in valoare de 2,6 milioane EUR, precum si reduceri suplimentare de 72 % pana la 85 % la toate taxele de aeroport pentru aeronavele de mare capacitate (adica aeronavele cu o greutate maxima la decolare de peste 70 de tone).

Comisia isi exprima ingrijorarea cu privire la faptul ca un astfel de tratament preferential ar putea avea drept efect scoaterea fortata de pe piata a unicului concurent, pe unele rute, al companiei Wizz Air.

Deschiderea investigatiilor aprofundate privind ajutoarele de stat ofera guvernului roman si partilor terte interesate posibilitatea de a prezenta observatii privind masurile in cauza. Acest fapt nu aduce atingere rezultatului final al investigatiei.
 

Aprobarea a doua proiecte de investitii din Regatul Unit si Italia

In decizii separate, Comisia a aprobat doua proiecte de investitii la aeroporturile din Cardiff (Regatul Unit) si Friuli-Venezia Giulia (Italia).

In cazul Regatului Unit, investitia urmareste imbunatatirea accesibilitatii la aeroport si a conectivitatii cu acesta din sudul si vestul Tarii Galilor.

Finantarea publica este in conformitate cu toate criteriile stabilite in Orientarile UE din 2005 privind aeroporturile, iar autoritatile britanice au demonstrat ca subventiile publice sunt necesare si proportionale, acestea reprezentand 21,4 % din totalul investitiilor.

Finantarea publica acordata aeroportului Ronchi dei Legionari din regiunea Friuli­Venezia Giulia, are drept scop facilitarea trecerii de la un mod de transport la altul, de la transportul rutier la cel feroviar si la cel cu autobuzul. Investitia, finantata partial de autoritatile publice, consta in construirea unui spatiu de parcare de tipul „park-and-ride”, a unei gari si a unei statii de autobuz in aeroport. Comisia a constatat ca finantarea publica este necesara si ca avantajele conferite de aceasta nu sunt disproportionate, in masura in care aceasta nu are un impact negativ asupra concurentei si asupra schimburilor comerciale intre statele membre.

de Ionut Baias